Negeer ze niet: hier zijn 10 symptomen die een ijzertekort in het bloed aan het licht brengen

Negeer ze niet: hier zijn 10 symptomen die een ijzertekort in het bloed aan het licht brengen
Image source - Pexels.com


IJzertekort in het menselijk lichaam is een belangrijke oorzaak van bloedarmoede of bloedarmoede, en sideropenische bloedarmoede is het meest voorkomende type bloedarmoede. Sideropenische anemie manifesteert zich door duizeligheid, zwakte en constante vermoeidheid. Bekijk wat deze verrassende symptomen kunnen onthullen dat u lijdt aan ijzertekort in uw bloed.

1. Je bent moe

Dit is het meest voorkomende symptoom van ijzertekort, en Dr. Nancy Berliner stelt dat vrouwen dit symptoom vaak missen omdat ze hebben geleerd moe te worden, zodat ze het als een symptoom zullen afdoen. Het is echter goed om uit te leggen dat ijzertekort een verminderde zuurstoftoevoer naar de weefsels veroorzaakt, waardoor het lichaam de energie die het nodig heeft, wordt onthouden. Als je moe en behoorlijk nerveus bent en moeite hebt om je te concentreren, kan ijzertekort de oorzaak zijn.

2. Je hebt zware menstruatie

Bij vrouwen is ijzertekort een van de belangrijkste oorzaken van zware menstruatie, zegt gynaecoloog Jacques Moritz. “Vrouwen in deze situatie verliezen grote hoeveelheden bloed, en slechts ongeveer de helft wordt gecompenseerd, en dan verliezen ze volgende maand weer dezelfde hoeveelheid bloed”, voegt ze eraan toe. Als dergelijke veranderingen zich tijdens uw menstruatie hebben voorgedaan, is het tijd om met een gynaecoloog te praten.

3. Je bent bleek

Hemoglobine geeft het bloed een rode kleur en daarom is onze huid precies roze. Dit betekent dat lagere eiwitniveaus ook kleur van je gezicht kunnen “nemen”. Als u bleek bent, is het gemakkelijk om veranderingen op te merken. Maar ongeacht de huidskleur, als u merkt dat de huid in de mondholte bleek is, kan het gewoon een gebrek aan ijzer zijn.

4. Je bent vaak buiten adem

Hoe diep je ook ademhaalt, je hebt nog steeds het gevoel dat je niet genoeg lucht hebt? Dr. Berliner stelt dat dit probleem vaak wordt opgemerkt bij ijzertekort en dat het noodzakelijk is om ermee om te gaan, vooral als je buiten adem bent bij het uitvoeren van acties die dit probleem anders niet veroorzaken.

5. Je hart klopt sneller

Een hart dat zo hard werkt, kan hierdoor lijden en er kunnen verschillende aandoeningen en zelfs hartfalen ontstaan. Voordat je bang wordt, is het goed om te onthouden dat voordat het mis gaat, je geruime tijd bloedarmoede moet hebben. Maar zelfs als u hartproblemen heeft, moet u een arts raadplegen als u veranderingen opmerkt.

6. Rustelozebenensyndroom

Kun je er niet zijn? Ongeveer 15 procent van de mensen die aan het rustelozebenensyndroom lijden, heeft een ijzertekort, en hoe minder ijzer in het lichaam, hoe erger de symptomen zullen zijn.

7. Je hebt hoofdpijn

IJzergebrek zorgt ervoor dat er meer zuurstof naar de hersenen gaat, en pas dan komen andere organen en weefsels in lijn, wat resulteert in arteriële zwelling die hoofdpijn zal veroorzaken, aldus experts van de National Headache Foundation.

8. Je bent angstig zonder echte reden

Hoewel je je tegenwoordig niet veel zorgen hoeft te maken over stress, kan ijzertekort een van de redenen zijn waarom je je angstig voelt. Gebrek aan zuurstof verstoort het zenuwstelsel, wat van invloed is op je humeur, en ijzertekort zal snellere hartslagen veroorzaken, wat je zal leiden naar een bekende situatie waarin je angst voelt en niet weet waarom.

9. Verlies haar

IJzertekort, vooral wanneer het zich ontwikkelt tot ernstige bloedarmoede, kan haaruitval veroorzaken. “Het lichaam is dan in een staat van overleving, dus het zal alleen zuurstof sturen voor de behoeften van vitale functies, wat betekent dat de rest van het lichaam zal lijden en de hoofdhuid ook”, zegt Dr. Moritz. U hoeft niet meteen in paniek te raken, maar als u merkt dat u meer dan 100 haren per dag verliest, is het misschien tijd om naar de dokter te gaan.

10. Je bent vegetariër of veganist

Niet elk strijkijzer is hetzelfde. Het lichaam neemt wat uit vlees en vis komt twee tot drie keer efficiënter op dan dat van plantaardige oorsprong. U kunt echter voldoende ijzer binnenkrijgen als u verstandig plant, dus voeg groene bladgroenten en volle granen toe aan uw bord en combineer ze met voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, zoals paprika, broccoli of bosbessen, om ijzer te helpen absorberen.

Voedingsmiddelen die ijzer bevatten

Het is niet nodig om alle symptomen te hebben, elke persoon heeft anderen. Het is belangrijk om ijzer via voedsel in het lichaam te krijgen, en dit zijn enkele van de voedingsmiddelen die het bevatten;

1. INGEBOUWEN: Biologische veeteelt garandeert vlees van de hoogste kwaliteit, evenals de lever, die een uitstekende bron is van ijzer, mineralen, vitamines en eiwitten. Varkenslever is misschien wel de beste keuze omdat het minder vet is en het meeste ijzer en vitamine C bevat.

2. OESTERS: Kies voor oesters omdat ze je rijkelijk voorzien van veel ijzer. Er zijn ook mosselen, inktvissen en konijnen die ook uitstekende bronnen van dit mineraal zijn.

3. GIERS: Een graansoort die niet meer zo veel voorkomt in favoriete voedingsmiddelen biedt 9 mg ijzer per 100 gram, waardoor het ideaal is ter vervanging van dit mineraal.

4. ROOD VLEES: Rood vlees, zoals rundvlees, is een bekende bron van dit mineraal. Slechts 85 g bevat 5,25 mg ijzer.

5. POMPOENZADEN: Deze populaire snack is een ijzeren pakje, slechts één kopje hele zaden biedt 2 mg ijzer.

6. SOJA: Een handvol soja bevat ongeveer 4 mg ijzer en biedt daarnaast het lichaam mineralen zoals koper, die de bloedvaten en het immuunsysteem beschermen.

Gerelateerde artikelen

Wellicht ben je ook geïnteresseerd in?

Het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?